Характерною ознакою трансформації українського суспільства на сучасному етапі є децентралізація. Завдяки цьому місцеві громади отримали можливість більш оперативно і ефективно вирішувати власні соціальні проблеми. Але на практиці ця потенційна можливість не завжди легко втілюється в життя. Головна причина такого стану речей полягає у розрізненості членів місцевої громади, через що процес вирішення спільної проблеми часто нагадує сюжет відомої байки про Лебедя, Рака та Щуку. В таких умовах більшість громадян залишаються пасивними спостерігачами того, що відбувається в суспільстві, не вірять в успіх і залишаються байдужими до будь-яких ініціатив щодо розвитку місцевої громади. Саме з метою вирішення цієї проблеми в Україні міжрегіональним Центром підтримки творчих ініціатив (ЦПТІ) розроблена концепція та апробована модель Мережі громадських інтегруючих центрів локальної активності (ЦАЛ) на базі існуючих в місцевих громадах будинків культури та бібліотек. Такі Центри, використовуючи наявні ресурси місцевого закладу культури, надають інформаційно-методичну, організаційну, матеріально-технічну та просвітницьку підтримку ініціативам, що виникають в громадах, і таким чином сприяють її об'єднанню, розвитку соціальної активності та відповідальності громадян, відродженню та розвитку традицій місцевої філантропії.
Щоб поглибити цю роботу та поширити серед місцевих громад позитивний вітчизняний та міжнародний досвід впровадження в життя ефективних механізмів соціальної взаємодії Центр підтримки творчих ініціатив розпочав реалізацію проекту Академія соціального розвитку громад за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в рамках програми МАТРА/КАП. Проект передбачає проведення спеціальної навчальної програми для громадських активістів у кількох районах Кіровоградської області та організацію інформаційного обміну між ЦАЛ в різних регіонах України.
Метою проекту є навчання та інформування громадськості і відповідних органів влади про ефективні шляхи вирішення проблем для досягнення спільними зусиллями стійких змін в системі ресурсного забезпечення соціальних на місцевому рівні. Реалізація навчального курсу Академії соціального розвитку громад в рамках даного проекту здійснюватиметься згідно розроблених ЦПТІ Програм підготовки кадрів для системи інформаційно-методичного забезпечення процесу вирішення соціальних проблем па місцевому рівні. Учасниками навчального курсу в рамках даного проекту стануть три громади малих міст Кіровоградської області - Світловодська, Олександрійська та Новгородківська, в яких активно працюють інформаційно-методичні центри для НДО на базі місцевих закладів культури та створено сприятливі умови для впровадження інноваційних технологій. В подальшому курс Академії буде поширено на інші райони та регіони.
В складних соціально-економічних умовах (особливо в невеликих населених пунктах) ефективне використання наявних ресурсів та можливостей існуючих організацій є вкрай необхідною умовою для соціально-економічного розвитку територіальної громади. Оптимізувати процес розвитку громади можна через організацію соціальної взаємодії різних суспільних кіл. Саме для організації соціальної взаємодії та інтеграції громади у вирішенні нагальних місцевих проблем у багатьох демократичних країнах успішно використовується модель Центру активності локальної (ЦАЛ). ЦАЛ об'єднуються в національні мережі та в світову Федерацію центрів розвитку локальних спільнот IFS (Читайте в наступних випусках бюлетеню).
Центр активності локальної є ефективним механізмом підвищення соціальної активності і відповідальності громадян. ЦАЛ називають аніматорами місцевих спільнот за їх здатність активізувати, надихати та мобілізувати громаду на вирішення локальних проблем. ЦАЛ - це не нова організація. ЦАЛ - це нові методи і форми роботи існуючих місцевих організацій соціальної сфери, спрямовані на користь всієї громади. Програми ЦАЛ успішно діють в різних країнах на базі соціальних служб, шкіл, громадських організацій, будинків культури, бібліотек, музеїв тощо. Найбільш вдалою визнана модель будинку культури як Центру активності локальної.
* - НДО-Інформ №4 (33), 2005