Проект «Банк добрих справ» стартував 11 вересня 2012 року за ініціативи АБ «Укргазбанк» у партнерстві з Фундацією імені князів-благодійників Острозьких та Асоціацією платників податків України. Ініціатива «Банк добрих справ» ставить собі за мету провести просвітницьку роботу та стимулювати місцеві громади до цільової доброчинності. Організатори прагнуть забезпечити ефективний механізм збору доброчинних пожертв для порятунку життя і здоров’я людей. Кваліфіковане інформування громадян про особливості законодавства дозволить уникнути проблем з оподаткуванням. Максимально прозора й відкрита діяльність має вберегти від шахрайства. Під час презентації проекту у Кіровоградській області редакція «НДО- Інформ» поспілкувалася із Русланом Крапличем, головою ради директорів Фундації ім. князів-благодійників Острозьких. та Ніною Шпаковською, заступником голови правління АБ «Укргазбанк».
- Руслане, скажіть, чому така ініціатива була заснована саме у співпраці із банківською установою?
- Одна з найперших установ куди приходять люди, якщо у них сталася така ситуація, що захворів родич чи треба порятувати дитину - це банк. Люди розповідають про свою проблему і кажуть, що хочуть відкрити благодійний рахунок. Що, в свою чергу, чує банківський клерк? «Хочуть відкрити рахунок, тоді це наш клієнт». І завдання банківського клерка продати продукт якнайдорожче. Тоді банківський працівник каже: «Ви ж будете не тільки збирати, ви ж будете і перераховувати кошти, тоді вам треба розрахунковий рахунок». Тобто банківському працівнику потрібно відпрацювати зарплатню, яку він отримує доходами, які він принесе в банк. Тому пропонуються такі послуги, які дають найбільшу комісійну вигоду банку. Люди ж часто не розбираються у цих питання, тому погоджуються. Тобто перший консультант – це банківський працівник.
Із чого почав Укргазбанк? Вони зібрали директорів всіх філій, провели інструктаж, директори повернулися в офіс і провели відповідний інструктаж, що тепер працівники Укргазбанку, банку в якого найбільшим акціонером є держава, пояснюють як тільки із таким фактом стикаються, що усі суми, які зайдуть на приватний рахунок будуть оподатковуватися, і краще звернутися у благодійний Фонд. І тепер працівники Укргазбанку знають в який фонд потрібно звернутися у кожному регіоні України, у той, який приєднався до мережі.
- На яких установах також лежить відповідальність за інформування громадян у подібних ситуаціях?
- Тепер повертаємося до ЗМІ, а ЗМІ так само можуть бути відповідальні. Бо це друге місце куди приходять після відкриття рахунку. І просять розмістити оголошення. Наприклад, впродовж останніх 3-х місяців у ЗМІ у Кіровоградській області з’явилося 15-17 нових оголошень про допомогу на порятунок життя і здоров’я. І усі ті люди, які дають оголошення, збирають кошти на приватні рахунки, а не на рахунок благодійного фонду. Тому ЗМІ теж відповідальні в даному випадку. Вони мають взяти на себе таку відповідальність. Адже, з одного боку вони можуть пояснити, що таким чином ці рахунки будуть оподатковуватися. Вони ж, очевидно, безкошковно розміщують ці оголошення. Бо небагато людей насправді відгукуються на ці оголошення і небагато людей жертвують. От по собі посудіть, скільки оголошень ви побачили, пішли і заплатили в банк. Тобто насправді, якби люди платили за ці оголошення, то це б була мінусова кампанія. Очевидно, що ЗМІ це роблять безкоштовно із бажанням допомогти людям, але насправді, якщо самі ЗМІ не знають, що це буде оподатковано, то це не допомога. Це ще один доказ для держави, тому що потім його буде розглянуто як те, що ви вводили людей в оману, збираючи кошти комусь на лікування і пишучи власний приватний рахунок, а ви ж не благодійний фонд, щоб збирати благодійні пожертви. От усе, доказова база уже сформована, злісний порушник законодавства, рецидивіст. Бо не знання законів не звільняє від відповідальності за їх порушення. Але найбільшу роль тепер будуть відігравати громадяни. Вони тепер поінформовані і якщо вони бачать скарбничку на якій є контакти фонду, печатка, розрахунковий рахунок, то вони можуть жертвувати у ці скарбнички. Контакти усіх Фондів у регіонах можна дізнатися на сайті банку «Добрих справ» -http://bankdobryhsprav.com.ua.
- Як же визначити, що людина, яка звернеться у фонд, дійсно потребує допомоги?
- Коли людина приходить і, доречі, ці фільтри відбору людей фондом забезпечують так само можливість не помилятися фонду і викинути за борт шахраїв, які теж збирають гроші і часто не малі. Існує й ще одна проблема в тому, що коли люди збирають мільйонні суми на лікування, вони можуть насправді робити значно дешевші операції і отримувати дешевше лікування. Усе це відбувається за рахунок того, що ці суми накручують посередники. Люди, які збирають кошти не уявляють як працює клініка. Їм сказали, що треба певну суму і все, люди починають її стрімголов збирати. Або почули, що є клініка в Німеччині чи Ізраілі, але коштує стільки. Зрозуміло, це офіційний нібито тариф. Ці гроші будуть заплачені на офіційний рахунок, і все нібито в порядку. Тільки не клініці вони будуть заплачені, а двом-трьом посередникам. І сума, яку забирають посередники, може сягати 70 відсотків. А лікування буде коштувати лище 30 відсотків від суми. Фонд має можливість неспішно розібратися із такими питаннями, бо люди не розбираються з цим, не витрачають на це час. Вони почули суму, знають де і все, продають майно і кладуть на приватні рахунки, а приватні рахунки оподатковуються. Все що заходить на приватні рахунки (чи розрахункові чи карткові) – це дохід. Люди так швидко часом спішать, що навіть не збирають документів про продаж своїх будинків, машин, квартир. Взагалі не мають документів. Вони продали машину. Можливо вони сплатили податок, але вони кладуть їх на рахунок, бо їм треба зробити переказ. Люди всього цього не знають. Тому повертаємося до питання як відібрати, які документи потрібно зібрати фонду перед тим як почати збір? Перший документ – це заява від людини, яка потребує допомоги чи від родичів, які хочуть когось лікувати. В заяві буде написано яка потреба і т.д. Другий документ – це підтвердження особи. Тобто треба мати копію паспорту, показати оригінал і зробити копію. Третій документ – це копія довідки із ДПС. Це необхідно тому що доходи населення оподатковуються: до 10 мінімальних зарплат – ставка 15%, вище 10 мінімальних зарплат – 17%. Ось чому потрібна копія довідки. Далі потрібно підтвердити, що ця людина потребує лікування. Фонд повинен точно знати скільки треба людині збирати і це очевидно має бути епікріз, якщо це лікування, має бути рахунок, можливо, від клініки чи від аптек, на ліки або довідка від лікаря скільки буде коштувати лікування. Тобто ця сума повинна бути визначена. Але це ще не все, треба засвідчити, що ця родина є малозабезпеченою. І тут у кожному регіоні свої правила. По-перше управління соціального захисту визначає цей статус. І в різних регіонах по-різному. В деяких регіонах обов’язковим є довідка від соціального інспектора. Тобто людям, які звертаються за допомогою потрібно зайти в управління соціального захисту.
Управління відправляє соціального інспектора додому. Інспектор обстежує стан соціально- побутових умов проживання і, наприклад, якщо у вас є сучасний холодильник, телевізор чи автомобіль, тоді родина навряд чи отримає довідку про малозабезпеченість. І це насправді суб’єктивне судження інспектора. Друга річ, яка є – це просто довідки про заробітню плату, про доходи сім’ї. Тобто оці всі документи треба зібрати. Відчуваєте, що це великий фільтр. Бо насправді люди, які звертаються до державних інститутцій, рано чи пізно приходять в управління соціального захисту. І зрозуміло, що такі люди можуть цю довідку взяти, а хто дуже поспішає, то вже є сумнів, що він реально потребує допомоги і збирає на те на що збирає і т.д. І є ще один документ – родина, якщо мова йде про дитину, батько й мати мають дати дозвіл на те, щоб фото дитини з’явилося в публічному доступі (на сайті в публікаціях і т.д). Якщо це йдеться про дорослу особу, яка вже сама може прийняти таке рішення, то вона так само має дати дозвіл на використання її персональних даних і на те, щоб її фото опублікувалось. Хто не хоче – напевно в нього є причини і це ще один фільтр, який відкидає частину заявок. І є останній фільтр – це те, що члени родини, друзі, знайомі, сусіди, хтось хоча б 2-3 особи мають стати добровольцями в цій організації і допомагати в залученні коштів. Тому що фонд не має вільних робочих рук і не знає скільки людей до нього прийде і немає ніякого регулярного фонду, щоб до них звернулися і вони одразу надали допомогу. Ця програма пояснює, що якщо ви в Фонд нічого ніколи не поклали, то взяти звідти у вас шансів нема. Є один тільки шанс – допомогти у залученні коштів для того, кому потрібно із вашої родини. Повернемося тепер до карток. Чому податкова буде серйозно ставитися і вже ставиться в ряді регіонів до цього. В рівному наприклад, до тих хто поставив скриньки для збору коштів самостійно. Фундація Острозьких збирає кошти, ставить скарбнички. Скарбничка опечатана, там є емблема фонду, адреса, розрахунковий рахунок, телефони фонду. Але є батьки, які бачать що кошти збираються, хочуть прискорити процес. Звідки й виникла ця ідея, щоб в Україні запровадити таку програму як «Врятуймо добру людину» і в рамках ініціативи Укргазбанку «Банк добрих справ» ця ініціатива була підтримана. Тому що виникла така ситуація, коли батьки поставили паралельно скарбнички. Коли батьків почали запрошувати із податкової, де один із інспекторів перерахував скільки купюр, поставив дату і чекав 1 квітня, коли відбувалося декларування. Зараз номери, які встановлені на цих скарбничках не відповідають, батьки поміняли мобільні телефони. Це їх не врятує, тому що прізвище вони не поміняють і це тільки час, і очевидно податкова виставить їм претензію, бо це дохід, це не фонд. Причому батьки підтвердиди те, що знають, що Фундація збирає на їх дитину, але на отій скарбничці в такому то місці немає ні печатки, ні емблеми, ні розрахункового рахунку, там стоїть натомість їх картка і їх номер мобільного.
Складність у тому, що по-перше доведеться заплатити штраф, по друге – податок, по третє – пеню по кожнійтранзакції карткового рахунку. Бо податкову службу не цікавить куди витрачалися гроші, їх цікавить скільки фізична особа, громадянин отримав. І податкові інспектори мають повноваження, вони дбають про те, щоб бюджет соціальної сфери теж наповнювався, бо з податків теж фінансуються лікарні на які ми нарікаємо, в тому числі, і податкова служба, яка зобов’язана відстежувати і штрафувати. Є ще небезпечний прецедент чому це важлива тема. От наприклад у Запоріжжі під час однієї з прес-конференцій було озвучено факт. Один із фондів через свій сайт допомагав збирати кошти на приватний картковий рахунок. Вони вважали, що будь-який спосіб допомоги адекватний. Вийшла трагічна ситуація, нажаль, дитина, якій збирали, померла. Але на картковому рахунку залишилося 400 000 гривень. Основну суму залучав Фонд. Були довгі і важкі переговори із батьками, про те, що люди з різних регіонів України, з різних країн через фонд, через сайт давали кошти на порятунок дитини, так, сталася трагедія, але є й інші діти, які потребують допомоги, порятунку життя і здоров’я, пропонували суму передати іншим. Батьки спочатку відмовлялися. Перемовини тривали дуже довгий час, після чого частину вдалося віддати фонду. І так тема збору благодійних пожертв на лікування дуже негативного контексту набуває часто через те, що існують групи шахраїв.
- Але взагалі інформація по картових рахунках не надається банком?
- Надається у випадку відкриття кримінальної справи або позову. А податковій дуже просто це зробити після того як зафіксували факт – подають позов до суду. В рамках судового рішення податкова притягує банк в якості свідка, який буде зобов’язаний надати інформацію. А іноді заводиться кримінальна справа. Ось зараз це дуже актуальне питання. Наприклад, наступає 1 квітня. Податкові інспектори фіксують скарбнички по датам минулого звітного періоду, наприклад в березні або лютому. 1 квітня вони вже дають запит. Картковий рахунок є? Вони сфотографували і вже достатньо матеріалів для порушення кримінальної справи про несплату податків. Короткий коментар про проект також надала Ніна Шпаковська, заступник голови правління АБ «Укргазбанк»:
- Якщо людина почула таку інформацію і звертається до Укргазбанку, яке завдання працівників?
- Завдання працівника Укргазбанку надати професійну консультацію, що якщо людина відкриє поточний рахунок в Укргазбанку, то цей рахунок підлягає оподаткуванню. Повідомити, що є в Кіровоградській області громадська організація, дати адресу цієї громадської організації. Далі проблемами цієї людини буде займатися професійно вже ця громадська організація. Вона збере пакет документів, виставить інформацію на сайті і почне збирати кошти.
- Тобто всі адміністративні моменти виконує громадська організація?
- Так, тобто банк – фінансова установа, а не благодійний фонд. Є чітко громадська організація, чиє завдання опікуватися цими питаннями. Банк повинен лише проінформувати.
- А чи будуть у самому банку встановлюватися благодійні скриньки?
- Обовязково, у кожному відділенні банку буде стояти благодійна скринька, ми за власні кошти їх виготовляємо, і будь-який відвідувач Укргазбанку зможе пожертвувати кошти. І ці благодійні скриньки буде постійно моніторити благодійна чи громадська організація. Там буде скринька, історія людини, яка потребує допомоги і реквізити благодійного фонду.
- Якщо людина хоче допомогти певній людині, про яку побачила оголошення, що їй робити?
- Вона може підійти в касу банку, де є квитанція, заповнити квитанцію, вказати реквізити – розрахунковий рахунок благодійного фонду або у призначенні платежу вказати, що це на лікування певної людини і вказати прізвище, ім’я і по-батькові. Сподіваємося, що ця ініціатива дійсно допоможе зробити процес збору благодійних коштів в Україні відкритим і прозорим.
* - ""НДО-Інформ" №2(49), 2013