Кропивницький, Україна adm.iscm@gmail.com

Висновки аудитів

Теоретичні основи менеджменту*. Абрамов Л.К. ORCID iD 0000-0002-4921-7273, alk.iscm@gmail.com

На загальному рівні менеджмент можна визначити, як управління організацією.

"Організація - це диференційоване і впорядковане об'єднання індивідів і груп, діючих на підставі спільних цілей, інтересів і програм."  Будь-який соціальний інститут можна розглядати як організацію. Організації виконують різні функції: виробництво матеріальних і духовних благ, надання послуг, охорона здоров'я, оточуючого середовища, пошук нових знань і т.п. Будь-яка організація, будь-то підприємство, фірма, заклад культури чи НДО, являє собою систему свідомо координованої діяльності двох і більше людей. Люди в організації можуть змінюватися, але ролі, які вони виконують, зберігаються. Відповідно зберігається і сама організація. Така відносна стабільність стає можливою завдяки управлінню.

Під управлінням в кібернетиці розуміють такий вплив на об'єкт (процес), який обирається з багатьох можливих взаємодій з урахуванням поставленої мети, стану об'єкта (процесу), його характеристик і веде до поліпшення функціонування чи розвитку даного об'єкта, тобто до наближення мети.

Управляти - це не придушувати, не нав'язувати об'єкту (процесу) хід, що протирічить його природі, а навпаки - максимально враховувати природу процесу, узгоджувати кожний вплив на процес з його логікою. При управлінні організацією і процесами, що відбуваються в ній, свобода виступає як нагальна необхідність.

Управлінська діяльність - це систематизуючий фактор, що забезпечує цілісне функціонування, збереження і розвиток організації.

Управління, як цілеспрямований і систематизуючий процес, спрямований на підвищення результативності організації і включає в себе відносно самостійні і послідовні елементи:

сприйняття і усвідомлення загальної мети управління;

збір, систематизація і передача інформації про реальні можливості в плані досягнення поставлених цілей;

виробка (обгрунтування) і прийняття рішення;

перетворення рішення в різні форми команд;

забезпечення виконання команд;

аналіз ефективності прийнятого рішення в аспекті поставленої мети і, у випадку необхідності, її корекція;

Як бачимо, завдання управління полягає в тому, щоб по-перше, зібрати інформацію про керований об'єкт, оцінити ці відомості і лише потім пропонувати варіанти ефективного вирішення проблеми.

Роль теорії управління необхідно розглядати з врахуванням найбільш відомих концепцій організації виробництва. Ці теорії з'явилися на початку минулого століття, коли функція управління відокремилася від власника і виник спеціальний інститут професійних організаторів виробництва - так званих менеджерів.

Становлення і розвиток менеджменту пов'язані з вченнями Ф.Тейлора, Г.Файоля, А.Маслоу, Г.Хікса, Р.Джулета, Л.Алена та ін.

Соціальний компонент об'єкту управління виявляється не менш важливим. Він включає в себе різні форми стимулювання праці, стилі спілкування, організаційну культуру та інш. В працях американських науковців Т.Пітерса і Р.Уотерліна управління організацією як соціальною системою розкривається з позиції концепції семи "с", тобто з точки зору семи характеристик самої організації:

1. Стратегії.

2. Структури.

3. Системи.

4. Складу кадрів.

5. Стилю керівництва.

6. Суми навичок і вмінь.

7. Спільних цінностей.

Як бачимо, об'єктом управління організацією в першу чергу повинен стати людський ресурс, який проявляється в кадровому складі, стилі і звичках, цінностях.

В західній науковій літературі відмічається, що для сучасного управління соціотехнічною системою характерно наступне:

нові підходи до розміщення коштів виробництва. Обладнання, апаратура, механізми повинні розміщуватись таким чином, щоб розміщення сприяло ефективному завершенню об'ємів робіт;

нові підходи до підготовки і перепідготовки кадрів. Професійна підготовка кадрів повинна бути поліфункціональною. Співробітники повинні оволодівати паралельними спеціальностями;

наявність філософської бази в організації, тобто усвідомлення кожним працівником своєї мети, свого призначення, готовність розділити з керівництвом відповідальність за результати праці;

наявність культури управління, яка надала кожному співробітнику реальні можливості для участі в управлінні.

Отже, менеджмент слід розглядати як систему дій, що забезпечують узгоджену роботу персоналу організації, а також її технічного компонента для досягнення оптимальних результатів.

Кінцева мета менеджменту - створити ефективну організацію, а потім змінювати її так, щоб вона відповідала цілям та завданням, що змінюються.

Менеджмент можна визначити також як сукупність принципів, методів, засобів і форм управління організацією з метою підвищення ефективності її діяльності.

 

* - Азарова Т.В., Абрамов Л.К. Менеджмент неприбуткової організації. Частина 1 - Кіровоград:ЦПТІ, ІСКМ, 2003 - 128с.

 

 

 

ІСКМ