Пандемія сколихнула світ, разом з тим породила безліч інформаційних повідомлень, фільтрувати й розуміти які стало напрочуд важко. Суспільство потерпає від дезінформації, але проблема має рішення. Розвиток критичного мислення, аналіз медіа-повідомлень, перевірка достовірності інформації – саме те, до чого варто прагнути в процесі взаємодії з інформацією. Розуміючи важливість даних знань, умінь та навичок, Інститутом соціокультурного менеджменту реалізується проєкт «Перехід до цифрового мислення»*.
Однин із ключових заходів проведених в рамках проєкту – вебінар «Боротьба з фейками та інформаційна безпека нового десятиліття – 2020», що відбувся 2 листопада 2020 року. Участь у вебінарі взяли 24 громадські активісти та працівники культури Кіровоградської області. Модератором заходу виступила Олена Кваша. Пропонуємо переглянути ключові аспекти вебінару.
Фейки, скрізь фейки…
Фейк це штучно створена інформація, яка покликана впливати на думки, дії, емоції. Фейки можна зустріти в політичному інформаційному середовищі, побутовому житті. Фейки виникають на фоні якоїсь ситуації, зокрема, пандемія породила дуже багато фейкової інформації, яка пов’язана з очікуваннями того, яким чином можна подолати короновірус. Людині властиве йти за емоційним покликом, який є одним із ознак фейку.
На що варто звернути увагу в інформаційному повідомленні –
- Заголовок інформаційного повідомлення не відповідає новині або є надто емоційним.
- Недостовірність відео чи фото матеріалів
- Відсутність джерел, або їх анонімність
«Людям властиво вірити в хороше, дуже часто маніпулятори використовують ось цю людську властивість».
Джинса це не тканина
До джинси можна ставитися по-різному, вона не має як такого негативного впливу як фейк, але в завуальованій формі може впливати на рішення людей. Джинса - замовні матеріали, що виходять під виглядом звичайних новин або інформації. Часто зустрічається у різних програмах, інформаційних повідомленнях. Джинса схожа на рекламу, але без підтвердження явного факту, що це є рекламне повідомлення. Джинса активно використовується як в комерції, так і в політиці. ЇЇ прояви нещодавно були особливо помітні під час місцевих виборів 2020 року.
Коли ми не маємо маркування, що це реклама, не маємо позитивних відгуків або ж навіть і негативних – це один із проявів джинсування.
Маніпуляція – вас тримають у руках
Маніпуляцію можна зустріти як у взаємовідносинах однин з одним, так в інформаційному просторі. Зі сторони медіа маніпуляції можна зустріти вдосталь, як це відбувається:
- Зміна ієрархії подій та неправдиві відомості
- Інформація подана з оцінкою, занадто спрощена та бракує фактів
- Події висвітлюють у хибному ракурсі, або ж спекуляції на важливій інформації
- Зловживає шоковими новинами, що відволікають від аналізу ситуації в цілому.
Отже, це «три кита» дезінформації, які проти нас використовують. Але розуміючи – що це таке, критично оцінювати інформаційне повідомлення, обдумано підходити до ситуації є запорукою здатності відфільтровувати неправдоподібну інформацію і вибирати з поміж нечисленної кількості новин тільки правдиві, доречні, корисні.
*Проєкт здійснено за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.